От към за насам

Проект “От към за насам” се представя от Сдружение за градски изследвания със средствата на изкуствата X-tendo.

Работим за човека в най-типичната и критична среда в съвремието – градската среда. Разглеждаме града като променяща се система. Взимаме под внимание пространството, обитателите и поведението, които определят структурата му – функция, характеристика, същност. Занимаваме се с ежедневното поведение, навика, паметта, следата и знака.

Прието е за изкуството да се отделя специално място и време, а ежедневието ни е това, което ни заобикаля и ни се случва постоянно. Използваме ежедневието като материал за изработка на продукт на изкуството, който връщаме пак там. Предлагаме възможност на всеки да разпознае, преоткрие и преосмисли себе си в обособеното си съществуване в градското пространство и негови различни реализации в паметта.

Във “Визуален семинар” участваме с проект “От към за насам”. Основните понятия, които ползваме са: градът като система от свързани елементи съществуващи в симбиоза, като жизнената среда на съвременния човек и като динамична система изграждана от човека и обуславяща го. И паметта, разбирана като следи (трайни и нетрайни), които остават в градската среда.

Проект “От към за насам” говори за движение в пространството и във времето. За натрупана енергия от преживяно и пренасянето на преживяното в един друг момент (сега), както и за мястото, което обединява историческите моменти. Това е енергията на спомена, който може да манипулира нашите представи за естетически ценности и модели на поведение – и да направи това чрез конкретни места в града, в който живеем.

В бързо изменящата се околна среда познатите ни ценности се променят много динамично в нови, непознати на ритъма ни на живот. В стремежа ни към промяна и в опита ни да се опрем на нещо сигурно, което все още не сме преживели, за да можем да го направим наше, се появява чувството на носталгия към образите от миналото.

Проектът има за цел да разгледа образи от миналото в контекста на спомена и да възстанови една атмосфера с пълнотата й на случване и с присъствието на познати лица от миналото.

За тази цел събрахме визуален материал в резултат от поставени от нас задачи за дефинирането на това какво е трайна и нетрайна памет в контекст на градската среда. Опитваме се да отговорим на въпросите: Има ли градът памет? Как градът си спомня за себе си? Как ние си спомняме за града и за нас самите? Къде и как откриваме тези следи на паметта?

Проведохме две акции - работа в среда върху темата за нетрайни следи на паметта в градската среда. Под нетрайни следи разбираме всички отпечатъци от човешко поведение, които нямат траен ефект върху мястото където са открити.

Регистрирани са и принципни множества във връзка с трайните следи на паметта в градска среда. Под това се уговорихме да разбираме всички знаци носещи историята на София в по-продължителен период от време (паметници, сгради, надписи, които говорят за миналото на дадено място, макар то да е с променени функции).

Човешкото поведение (или по-точно различните видове човешки поведения) също имат своеобразна памет – тя се отпечатва върху града, но и градът се отпечатва върху нея: в този смисъл ние се занимаваме с диалектическата взаимовръзка между визуално и поведенческо. Тук взимаме под внимание всички нива на градския живот – социално, културно, политическо, битово. Проучванията, които правим са свързани с възстановяване на визуална и поведенческа среда от различни периоди, като четем останалите знаци в настоящето за това, което е било, архиви от минали събития и стари планове за неща, които са осъществени в последствие.

От събраните материали изработихме поведенчески и визуален проект, който експонирахме там където се пресичат трайните и нетрайни следи на паметта в градското пространство.

Целта е да вкараме наблюдаващите в една атмосфера от далечното или близко минало, да “спрем” за кратко времето и да пречупим ежедневния ритъм, да направим градската памет по-видима.

Изследвания за паметта със средствата на изкуствата

(трайни и нетрайни следи, които човек оставя в града)

Под изследване със средствата на изкуствата в градска среда разбираме следното:

Наблюдение и регистрация на места и поведения характерни за града. Анализ и класификация на местата и поведенията, както и типологията на техните взаимозависимости. По този начин извличаме места, елементи, обекти и поведенчески модели (ежедневни жестове и действия) от градската среда, които използваме като средства за изработка на продукти на изкуството. В този смисъл продуктът на изкуството участвува и в самото изследване - чрез експонирането и преекспонирането на проучените места и поведения проверяваме доколко сме установили основните им функции и характеристики. Функцията на местата и поведенческите модели се подбират в зависимост от целите и задачите, които си поставяме в даден проект.

Наблюдение и проучване – набор от примери що е трайна и нетрайна памет

1. Търсене на визуални материали (снимки, картини, филми) и текстови материали (художествена и документална литература), които представят ежедневния живот на софиянци от миналото (70-те години на миналия век).

2. Серия от акции с отбелязване и фото регистрация на обекти в градската среда, които изграждат нетрайната памет на града и са пряко свързани с ежедневното поведение на обитателя на града.

Бяха обходени централни места в София (площад “Славейков”, Централна поща, градинката пред НТ “Иван Вазов”, около президентството и археологическия музей, ЦУМ, Халите, подлеза за метрото срещу хотел “Шератън”, бул. “Витоша”, площад “Гарибалди”, за съпоставка бяха обходени и каре от по-малки централни улици – между “Г. С. Раковски” и бул. “Витоша” и между бул. “Патриарх Евтимий” и ул. “Граф Игнатиев”.

3. Проследяване във времето на промените, които настъпват или не настъпват във веднъж обозначеното пространство и колко дълго остават обектите.

4. Регистриране на трайните следи на паметта в града.

Направи се в цялата централна част на София при ползване на съответната историческа литература.

Анализ и класификация на наблюдаваните и регистрирани следи на паметта в градската среда

· нетрайни следи (съществуват за кратко - час, ден, седмица - на дадено място, но неизменно присъстват в съвременната градска среда)

Нетрайните следи бяха анализирани и класифицирани с оглед на поведението, което ги поражда. Така се оформиха следните групи следи и определени места, на които се оставят тези следи:

- захвърлени/подхвърлени, обикновено по тротоари, улици, решетки, кашпи (хартии, фасове...);

- оставени/поставени, обикновено върху парапети на огради, фонтани, по-големи кашпи, ел. табла (бутилки, чаши, чанти, остатъци от храни...);

- затъкнати/натъпкани, най-често зад улуци, тръби, във всякакви дупки и отвори (хартии, вестници...);

- залепени/забодени, върху стълбове, дървета, стени, прозорци (обяви, плакати...);

- написани/изрисувани, основно върху стени и калкани (надписи, графити...).

· трайни следи (търпят по-бавна промяна във времето - години, векове - и присъстват като множества в градския облик от самото създаване на града).

С оглед на функционирането им дълготрайните следи бяха класифицирани по следния начин:

- сгради и части от сгради (жилищни и обществени);

- паметници, монументи и възпоменателни плочи;

- места за отдих (паркове и градини);

- места за преминаване на хора и транспортни средства (улици, тротоари, площади, подлези и надлези).

· гранични следи (седят между трайните и нетрайните с оглед на продължителността на съществуването им)

Според функционирането им ги разделихме на такива запазили функцията си, но изменящи облика си в сравнително кратки периоди от време и неизползваеми. В първата група влизат уличните лампи; кошчетата за боклук; уличните телефони; пейките; кашпите; знаците (табелите с имената на улиците и номерата на сградите, уличната маркировка и знаци, обозначителни и забранителни табели). Във втората група спадат изоставени сгради и коли, изхвърлени стари мебели; стари трамвайни релси.

Представяне

1. Акционно поведение. На базата на събрания материал ще бъде реализирано акционно поведение. То ще бъде заснето с дигитални камери и фотоапарати. Ще се търси и реакцията на публиката – случайно преминаващите и пребиваващите на мястото, където се провеждат.

2. Филм. Заснемане на гореизброените изследователски етапи и Монтиране на кратък филм проследяващ всички етапи (включително и проучвателския) и представящ и трите вида следи на паметта, които са разгледани в проекта. В същия план ще бъде подбран и снимков материал.

3. CD. Изработка на мултимедийно CD, което включва кратко представяне на Сдружение “X-tendo”; информация за Визуалния семинар и контекстът, в който е реализиран проекта; кратко описание на проект “От към за насам”, снимките и филма илюстриращи финалния резултат по проекта.

4. Представяне на проекта в галерийно пространство. Снимки отбелязващи етапите по проекта, прожекция на филма, експонация на някои от обектите и поведението проведено в градска среда.

АКЦИЯ

Място

Метро станция “Сердика” (срещу ЦУМ и хотел “Шератън”).

Време

Пиковите часове за мястото – работен ден, сутрин между 08.00 и 09.00 часа

Участници

8 пърформъра (4 от екипа на “X-tendo” и 4 гости)

2 души с фотоапарати (от екипа на “X-tendo”)

2 души с видео камери (гости)

Костюми

Кафяви еднотипни шлифери от 70-те години.

Обекти

Лозунги: “Добре дошли” (2 броя); “На добър час” (2 броя); “Разпродажба” и “Промоция (по 1 брой)

Знамена: сиви на цвят, биват 3 вида – напечатани са ежедневните действия на съвременния човек и произлезли от проучването ни за нетрайните следи в градска среда.

Акционно поведение

1 действие

Метрото спира; вратите се отварят; хората слизат, между тях са примесени и осемте пърформъра, всеки носи някой от обектите, които сме открили в нетрайните следи в градска среда, като го използва по предназначение (парче пица, бутилка мин. вода, цигара, чаша чай, шише ракия, фурма, чанта, обява за отслабване); качват се с потока от хора по стълбите и излизат от метро станцията.

2 действие

Метрото спира; вратите се отварят; хората слизат; посрещат ги две двойки с лозунги “Добре дошли”; от страни на стълбите и ескалатора за изкачване има четирима души със знаменца, които се раздават на преминаващите.

3 действие

Метрото спира; вратите се отварят; хората слизат; пред тях тръгват две двойки с лозунги “Разпродажба” и “Промоция” (хората не ги виждат); на стълбите отново стоят четири души и раздават знаменца.

4 действие

Метрото спира; вратите се отварят; хората слизат; на стълбите отново ги очакват четири души, които им раздават знаменца; на горната площадка ги очакват две двойки с лозунги “На добър час”.

Акционното поведение се заснема от две камери – едната снима общ план, другата близки кадри (основно лица и реакции на хората). Фотоапаратите също регистрират общи и близки планове.

Няма коментари:

Публикуване на коментар